امام علی (ع) از دیدگاه اندیشمندان غیر مسلمان

سخنان،نصایح،احادیث و ویژگیهای امام علی(ع

اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ

امام علی (ع) از دیدگاه اندیشمندان غیر مسلمان

کاظمی
سخنان،نصایح،احادیث و ویژگیهای امام علی(ع اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ

امام علی (ع) از دیدگاه اندیشمندان غیر مسلمان

 جرج جرداق

آیا انسان بزرگی مانند علی(ع) را می شناسی که حقیقت انسانی را به عقول و مشاعر بشری آشنا سازد؛ آن حقیقت انسانی که سرگذشتی چون ازل و آینده باقی چون ابدیت و ژرفایی بس عمیق دارد که هر یک از صاحبان خرد و نفوس بزرگ، مطابق روش و طبع خود، آن را درک می کند و دیگر انسانهای عادی بدون این که خود بدانند در سایه آنان زندگی می کنند... آن حقیقت که اساس همه فلسفه های مثبت است در مقابل فلسفه های منفی. مقصودم از آن فلسفه های کاوش از مطلق است که عامل اساسی ثبات و پایداری انسانیت در وجود انسان است. کاوش از مطلق اگر تا اعماق مطلق ادامه یابد، به یکی از چهره های حقیقت خواهد رسید. در این بحث و پیگیری، اندیشه و خرد و خیال و سایر فعالیتهای ناشی از آنها دست به دست هم می دهند، سپس به موقعیتها و عوامل و عموم تمایلات با داشتن معانی مختلف تطبیق می گردند.

امام علی (ع) این مطلق را به طور مخصوص دریافته، سپس با عقل و قلبش درک کرده است که بالاترین قدرتها از پایداری و مقاومت روی آن مطلق ناشی می گردد. علی(ع) بدین سان تجسم یافته آن قدرت شگفت انگیز است که او را در پیروزیها و شکستها یکسان نشان می دهد؛ زیرا ملاک او در پیروزی ها و شکستها همان قدرت است که در میدان جنگ چه با چهره پیروزی بیرون آید و چه با شکست روبه رو شود و همچنین در میدان سیاست هر میدان دیگر که برای تکاپوی زندگی تصور شود، یکسان است.

تاریخ و حقیقت گواهی می دهند که او وجدان بیدار و قهّار، شهید نامی، پدر و بزرگ شهیدان، فریاد عدالت انسان و شخصیت جاویدان شرق علی بن ابی طالب است.

ای روزگار چه می شد که اگر هر چه قدرت و قوّه ای داری به کار می بردی و در هر زمان یک علی با عقلش، با قلبش، با آن زبانش، و با آن ذوالفقارش، به عالم می بخشیدی؟!


نظرات شما عزیزان:

فاطمه
ساعت14:56---17 دی 1397
سلام
واقعا زیبا و جذاب بود


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 14 دی 1397 | 9:33 | نویسنده : کاظمی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.